شرکت باران مازند
تولید کننده انواع کپسول و پودر آتش نشانی

آنچه در مورد حریق کلاس C باید دانست




حریق کلاس C چیست و کپسول آتش نشانی مناسب آن کدام است؟

دانستن طبقه بندی انواع حریق، بخش مهمی از هر طرح ایمنی می باشد، بویژه در اماکن تجاری که آتش سوزی الکتریکی، شیمیایی و یا ناشی از مایعات قابل اشتعال ممکن است ایجاد شود. انواع مختلف حریق توسط روش های مختلف و با استفاده از کپسول آتش نشانی مخصوص هر نوع حریق کنترل و مهار می گردد. حریق نوع C یا حریق الکتریکی نیازمند کپسول آتش نشانی ویژه خود می باشد. همچنین هنگام مهار آتش سوزی الکتریکی، موارد احتیاطی خاصی باید رعایت شوند. دانستن ویژگی های متمایز حریق های کلاس C و و چگونگی پیشگیری و خاموش کردن آنها نقش بسیار مهمی در ایمنی ساختمان های تجاری یا مسکونی شما ایفا می کند.

آنچه باید در مورد حریق الکتریکی و کپسول آتش نشانی ویژه آن بدانیم:
آتش کلاس C چیست؟
به آتشی که ناشی از جریان الکتریسیته باشد، آتش کلاس C گفته می شود. این نوع حریق ممکن است از یک مدار کوتاه، سیم کشی معیوب، سیم برق آسیب دیده، ورود بیش از حد برق به وسایل الکتریکی و یا بار الکتریکی بیش از حد در پریز برق شروع شود. در هر مکانی که تجهیزات الکتریکی یا سیم کشی برق وجود داشته باشد، پتانسیل ایجاد آتش کلاس C وجود دارد. هنگامی که آتش سوزی در یک وسیله الکتریکی نظیر لوازم آشپزخانه، تابلو برق، کامپیوتر و سایر وسایل الکتریکی ایجاد می شود، جریان برق موجود در آنها بعنوان منبع جرقه یا شروع آتش عمل می کند.

آیا می توان از کپسول آب و گاز و یا کپسول فوم برای خاموش کردن حریق الکتریکی استفاده کرد؟
خیر، آب و فوم قادر به خاموش کردن حریق نوع C نیستند زیرا آنها قادر به مقابله با منبع الکتریکی آتش سوزی نیستند. از آنجایی که آب رسانای جریان برق است، استفاده از آن برای مهار حریق الکتریکی بسیار خطرناک بوده و می تواند باعث پخش شدن جریان الکتریسیته و برق گرفتگی افراد شود.

چگونه آتش کلاس C را خاموش کنیم؟
یک حریق کلاس C در صورتی که ماده در حال سوختن از منبع اصلی جریان برق جدا شود (بعنوان مثال در صورتی که سیم یک کامپیوتر در حال سوختن از پریز برق خارج شود)، می تواند به حریق کلاس A (حریق ناشی از جامدات) تبدیل شود، اگرچه این امر همیشه ممکن و ایمن نیست و بعضی مواقع نمی توان از قطع جریان الکتریسیته لوازم برقی مطمئن شد. در این صورت چنانچه از آب بر روی تجهیزات الکتریکی در حال اشتعال که هنوز به جریان برق اتصال دارد استفاده شود، خطر برق گرفتگی و مرگ وجود دارد. بنابراین داشتن کپسول آتش نشانی مناسب برای حریق نوع C و دانستن نحوه استفاده از آن، در مقابله با این نوع آتش سوزی بسیار اهمیت دارد. کپسول خاموش کننده کلاس C تنها نوع مناسب کپسول برای خاموش کردن شعله های آتش تجهیزات الکتریکی متصل به برق است. در صورتی که اطمینان حاصل شود که وسیله برقی در حال سوختن بطور کامل از منبع اصلی جریان برق جدا شده است، می توان از خاموش کننده های مناسب برای حریق نوع A نظیر کپسول آب و گاز نیز برای مهار آتش استفاده نمود اما این در صورتی است که وسیله برقی در اثر سوختن آسیب جدی دیده و قابل استفاده مجدد نباشد.

کپسول آتش نشانی مناسب برای حریق نوع C کدام است؟
مهار حریق کلاس C نیازمند عاملی است که حداقل یکی از عوامل تغذیه کننده آتش یعنی اکسیژن، حرارت و ماده سوختی را حذف کند. کپسول خاموش کننده CO2 (دی اکسید کربن) قادر به خاموش کردن آتش از طریق حذف اکسیژن می باشد. همچنین به دلیل اینکه دی اکسید کربن هنگام خروج از کپسول منبسط شده و بسیار سرد می شود، می تواند باعث خنک شدن ماده در حال اشتعال شود. همچنین کپسول های آتش نشانی شیمیایی خشک نیز از واکنش اکسیژن و ماده سوختی جلوگیری کرده و آتش را مهار می کنند. این نوع خاموش کننده ها می توانند حاوی مونو آمونیوم فسفات، بی کربنات پتاسیم یا کلرید پتاسیم باشند که همگی برای مهار حریق کلاس C مناسب می باشند. کپسول آتش نشانی از هر نوعی که باشد تنها هنگامی قادر به خاموش کردن آتش است که بصورت صحیح مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین مطالعه دقیق نحوه استفاده از کپسول اطفاء حریق و آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی برای آشنایی و آمادگی جهت استفاده از آن بسیار مهم است. همچنین بازدید و تست دوره ای کپسول ها برای اطمینان از سالم و قابل استفاده بودن آنها بسیار با اهمیت است.

چگونه از حریق کلاس C پیشگیری کنیم؟
بهترین استراتژی مقابله با آتش سوزی، پیشگیری از آن است.

همیشه مطمئن شوید که کلیه سیم کشی ها، لوازم خانگی و قطعات الکتریکی سالم بوده و به خوبی کار می کنند.
از وارد آوردن فشار بیش از حد به پریز برق و برق رسانی نادرست به لوازم برقی خودداری کنید. حتی اگر بهترین نگهداری را از تجهیزات الکتریکی بعمل آورید، باز هم احتمال وقوع آتش سوزی وجود دارد.
همیشه کپسول آتش نشانی مخصوص حریق کلاس C را در محلی که احتمال وقوع این نوع آتش سوزی وجود دارد نگهداری نموده و از سالم و قابل استفاده بودن آنها اطمینان حاصل نمایید.
درخصوص نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی آموزش های کافی را ببینید تا در مواقع لزوم آمادگی کافی برای استفاده از آنها را داشته باشید.
برای خرید کپسول آتش نشانی مناسب تجهیزات الکترونیکی می توانید از منوی سفارش آنلاین و یا از منوی محصولات استفاده نموده و جهت شارژ کپسول آتش نشانی خود از منوی سفارش آنلاین گزینه سفارش شارژ کپسول آتش نشانی را انتخاب نمایید.



  • مه 1, 2019
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |